الأربعاء، 13 مارس 2013

اغانى زمان




اغانى زمان







كلمات الاطلال ام كلثوم




..يا فؤادي لا تسل اين الهوى.. ..كان صرحا من خيال فهوى.. ..اسقني واشرب.. ..على اطلاله.. ..وارو عني طالما الدمع روى.. ..كيف ذاك الحب امسى خبرا وحديثا من احاديث الهوى.. ..لست انساك وقد اغريتني بفم عذب المناداة رقيق.. ..ويد مدت نحوي كيد من خلال الموج مدت لغريق.. ..وبريق يظما الساري له اين في عينيك ذاك البريق.. ..يا حبيبا زرت يوما ايكه.. ..طائر الشوق اغني المي.. ..لك ابطاء المذل المنعم.. ..وتجني القادر المحتكم.. ..وحنيني لك يكوي اضلعي والتواني جمرات من دمي.. ..اعطني حريتي اطلق يدي.. ..انني اعطيتك ما استبقيت شيئا(شياباللفظ يعني لضرورة الغناء عالقافية) ..اه من قيدك ادمى معصمي.. ..لم ابقيه وما ابقى عليا.. ..ما احتفاظي بعهود لم تصنها.. ..والام الاسر والدنيا لديا.. ..اين من عيني حبيب ساحر.. ..فيه عز وجلال وحياء.. ..واثق الخطوة يمشي ملكا.. ..ظالم الحسن شهي الكبرياء.. ..عبق السحر كانفاس الربى.. ..ساهم الطرف كاحلام المساء.. ..اين مني مجلس انت به.. ..فتنتة تمت سناء وسنى.. ..وانا حب وقلب هائم وفراش حائر منك دنا.. ..ومن الشوق رسول بيننا.. ..ونديم قدم الكاس لنا.. ..هل راى الحب سكارى..سكارى.. ..مثلنا.. ..كم بنينا من خيال حولنا.. ..ومشينا في طريق مقمر.. ..تثب الفرحة فيه قبلنا.. ..وضحكنا ضحك طفلين معا.. ..وعدونا فسبقنا ظلنا.. ..وانتبهنا بعد مازال الرحيق.. ..وافقنا.. ..ليت انا لا نفيق.. ..يقظة طاحت باحلام الكرى.. ..وتولى الليل والليل صديق.. ..واذا النور نذير طالع.. ..واذا الفجر مطل كالحريق.. ..واذا الدنيا كما نعرفها.. ..واذا الاحباب كل في طريق.. ..ايها الساهر تغفو.. ..تذكر العهد وتصحو.. ..واذا ما التام جرح.. ..جد بالتذكار جرح.. ..فتعلم كيف تنسى..وتعلم كيف تمحو.. ..يا حبيبي كل شيئ بقضاء.. ..ما بايدينا خلقنا تعساء.. ..ربما تجمعنا اقدارنا.. ..ذات يوم.. ..بعد ما عز اللقاء.. ..فاذا انكر خل خله.. ..وتلاقينا لقاء الغرباء.. ..لا تقل شئنا فان الحظ شااااااااااااااااااااء.. ..فان الحظ شاااااااااااء.. ..فان الحظ شااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء..
______________________




انت عمرى ام كلثوم










________________________





 امل حياتى ام كلثوم




أمل حياتى



أمل حياتى ياحب غالى ماينتهيش

يا أحلى غنوة سمعها قلبى ولاتتنسيش

خد عمرى كله بس النهاردة بس النهاردة

خلينى اعيش خلينى أعيش 00000

خلينى جمبك خلينى فى حضن قلبك خلينى

وسيبنى أحلم سيبنى وسيبنى أحلم

وسيبنى وسييبنى أحلم سيبنى ياريت

زمانى ياريت زمانى مايصحنيش مايصحنيش

ياريت ياريت ياريت زمانى مايصحنيش مايصحنيش

املى حياتى عينيه يااغلى منى يااغلى منى عليه

حبيبى امبارح وحبيب دلوقتى وحبيبى لبكرة ولآخر

وقتى احكيلى قولى ايه من الامانى ناقصنى تانى

وانا بين ايديك وانا بين ايديك 000000000000

عمرى مادوقت حنان فى حياتى زى حنانك

ولا حبيت ياحبيبى حياتى الا عشااااااانك

وقابلت اماااااانى وقابلت الدنيا وقابلت الحب

اول ماقابلت واديتك قلبى ياحياااااااااااه القلب

اكتر من الفرح ده مااحلمش اكتر من اللى انا

فيه مااطلبش بعد هنايا معاااك ياحبيبى لووو

راااااااح عمرى لو راح عمرى انا انا انا مااندم


وكفاية اصحى على ابتسامتك بتقولى عيشى

اسمعها غنوة اسمعها غنوة بتقولى حبى

ماينتهيش ماينتهيش ماينتهيش

خلينى جمبك خلينى فى حضن قلبك خلينى

وسيبنى احلم سيبنى وسيبنى احلم سيبنى

ياريت زمانى ياريت زمانى مايصحنيش

مايصحنيش مايصحنيش ياريت ياريت مايصحنيش

ياللى حبك خلا كل الدنيا حب

ياللى قربك صحا عمر وصحى قلب

ياللى حبك خلا كل الدنيا حب

ياللى قربك صحا عمر وصحى قلب

وانت معايا يصعب عليا رمشة عنية ولا

حتى ثانية يصعب عليا لايغيب جمالك لايغيب

جمالك ويغيب دلالك ولو شوووية

اد كدة مشتااق إليك اد كدة ملهوف عليك

ملهوف عليك عليك وانت وانت معايا

يصعب عليه رمشة عنية ولا حتى ثانية

حتى ثانية يصعب عليا لايغيب جمالك لايغيب

جمالك ويغيب دلالك ولو شوووية

اد كدة مشتااق إليك اد كدة ملهوف عليك

ملهوف عليك عليك وانت وانت معايا

نفسى اندهلك بكلمة بكلمة مااتقالتش لحد

تانى تاانى كلمة اد هواك ده كله كلمة اد هواك

ده كله واد اشواقى وحنااااااااااااااانى

كلمة زيك واللى زيك فين كلمة زيك واللى زيك

فين فين ده انت زيك مااتخلقش اتنين

ده انت زيك مااتخلقش اتنين مااتخلقش اتنين

وكفاية اصحى على ابتسامتك بتقولى عيشى

اسمعها غنوة اسمعها غنوة بتقولى حبى

ماينتهيش ماينتهيش ماينتهيش

خلينى جمبك خلينى فى حضن قلبك خلينى

وسيبنى احلم سيبنى وسيبنى احلم سيبنى

ياريت زمانى ياريت زمانى مايصحنيش

مايصحنيش مايصحنيش ياريت ياريت مايصحنيش

ياحبيبى مهما طاال عمرى معاك بردو ايامه قليله

السعادة والحنان اللى فى هواك مايقضيهاش

اجيال طويلة حبك ياحبيبى ملا قلبى وفكرى

بينور ليلى ويطول عمرى بيزيد بيزديد فى غلاوته

دايما بيزيد وتملى جديد فى حلاوته وتملى جديد

وتملى جديد وتملة جديد وتملى جديد فى حلاوته

انت خليتنى اعيش الحب وياك الف حب

انت خليتنى اعيش الحب وياك الف حب

كل نظرة اليك احبك احبك آه احبك من جديد

وافضل احب من جديد وافضل احبك من جديد

انا حبيت فى عينيك الدنيا كل الدنيا كل الدنيا

حتى عوازلى او حسادى حتى عوازلى او حسادى

كل الناس حلوين فى عينيا حلوين طول ماعنيه

شايفة الدنيا وانت قصادى

وانام واصحى على شفايفك بتقولى عيشى

اسمعها غنوة اسمعها غنوة بتقولى حبى

ماينتهيش ماينتهيش ماينتهيش ماينتهيش

خلينى جمبك خلينى فى حضن قلبك خلينى

وسيبنى احلم سيبنى وسيبنى احلم سيبنى

ياريت زمانى ياريت زمانى مايصحنيش

مايصحنيش مايصحنيش ياريت ياريت مايصحنيش
___________________________






قارئة الفنجان عبدالحليم حافظ








_______________



حكايتى مع الزمان وردة



كان ده كان كان اسمه حبيبى كان
ده كان كان يوم من نصيبى و كان
ضحيت بعمرى معاه مشوار مشوار مشوار اسمه الحياة وكان
انا انا اللى بينكم هنا رضيت بالعذاب لحد ما قلبى داب
ولا دوقت يوم هنا انا
وانا ياما اتحملت انا قسيت ولا اشتكيت ولا جيت فى بكيت
منه ليكم هنا انا
لا عتاب هيشفى جراح ولا هيجيب اللى راح دى حكايتى مع الزمان
الزمان .. الزمان .. الزمان .. حكايتى مع الزمان
رسملى فى السما جنة فيها الهنا وقال هنعيش هنا قولت احلوت سنينى
وبنالى فى الخيال قصور من الامال وقال مفيش محال نمت وغمضت عينى
ومرت الايام وصحيت من الاحلام ملقتش غير الاَم وعذابى مستنيى
وانا انا اللى بينكم هنا مش عارفة رايحة فين ولا فاكرة جاية منين
جابنى الطريق هنا انا
وانا ياما اتحملت انا دموع متنتهيش والاَم متتنسيش
لو فات مليون سنه انا
لا عتاب هيشفى جراح ولا هيجيب اللى راح دى حكايتى مع الزمان
الزمان .. الزمان .. الزمان .. حكايتى مع الزمان

 ________________





كلمات يا مسافر وحدك

يا مسافر وحدك وفايتني ليه تبعد عني وتشغلني

ودعني من غير ما تسلم وكفاية قلبي أنا مسلم

دي عينيه دموعها بتتكلم يا مسافر وحدك وفايتني

على نار الشوق أنا حاستني واصبر قلبي واتمنى

على بال ما تجيني واتهنى طمعني بقربك واوعدني

خايف الغربة تحلالك والبعد يغير أحوالك

خليني دايما على بالك يا مسافر وحدك وفايتني

مهما بعدك حايطول انا قلبي عمره ما يتحول

حافتكرك اكثر م الاول بس انت اياك تبقى فاكرني
___________________________





كلمات فات الميعاد

فات الميعاد
وبقينا بعاد بعاد
والنار بقت دخان ورماد
فات الميعاد
تفيد ب أيه يا ندم يا ندم
وتعمل ايه يا عتاب
طالت ليالي ليالي الألم
وتفرقوا الأحباب
كفايه بأه تعذيب وشقى
ودموع في فراق
ودموع في لقى
تعتب عليا ليه
انا ب ايديه ايه
فات الميعاد فات الميعاد

ياما كنت اتمنى قابلك ببتسامة
او بنظرة حب او كلمة ملامه
بس انا نسيت الأبتسام
زي ما نسيت الألام
والزمن بينسي حزني وفرحي ياما
ان كان على الحب القديم
ان كان على الجرح الأليم
ستائر النسيان
نزلت بقالها زمان
ان كان على الحب القديم واساه
انا نسيتوا انا
يا ريت كمان تنسى

الليل
ودقت الساعات تصحي الليل
الليل
وحرقة الأهات في عز الليل
وقسوة التنهيد
والوحده والتسهيد
لسه ما همش بعيد
وعايزنا نرجع زي زمان
قول للزمان ارجع يا زمان
وهات لي قلب لا داب ولا حب
ولا انجرح ولا شاف حرمان

من ناري من طول لياليه
ناري ناري ناري
وفرحة العذال فيا
من قسوتك وانت حبيبي
وقسوة الدنيا عليا
بيني وبينك وهجر وغدر وجرح بقلبي داريته
بيني وبينك ليل وفراق وطريق انته اللي بديته
بيني وبينك ليل وفراق وطريق انته اللي بيدته

تفيد ب أيه يا ندم يا ندم
وتعمل ايه يا عتاب
طالت ليالي ليالي الألم
وتفرقوا الأحباب
كفايه بأه تعذيب وشقى
ودموع في فراق
ودموع في لقى
تعتب عليا ليه
انا ب ايديه ايه
فات الميعاد فات الميعاد
_______________





كلمات ليلينا


ليالينا ليالينا
وتاهت بينا00ليالينا

وتاهت بينا تاهت ليالينا ليالينا

وقولنا نرسى 000نرسى على مينا

مشينا وادينا من غير اهالينا

ولا حد بيسال فينا

واتارى الدنيا غداره غداااااره

بتغدر كل يوم بينا غدااااره

والله وجيتى علينا يا دنيا جيتى علينا علينا يا دنيا

وجيتى كتير على ناس قبلينا

ليالينا ليالينا

وتاهت بينا ليالينا

الحنيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

طب فين هــــــــــــــــــى

ابكى يا قلبى على الحنيه

هى الدنيا جرى فيها ايه دى جرى فيها ايه

حتى الناس صبحت مش هى

راحت فين الكلمه الحلوه

راحت فين الناس الحلوه

___________







كلمات حيرت قلبى معاك



حيرت قلبي معاك وانا بداري واخبي قلي اعمل ايه وياك ولا اعمل ايه ويه قلبي
بدي اشكي لك من نار حبــــــــــــــي بدي احكي لك ع الي ف قلبــــــــــــي
واقلك ع الي سهرنـــــــي واقلك ع الي بكاني
واصور لك ضنى روحي وعزة نفسي منعاني
يا قاسي بص في عنية وشوف ايه انكتب فيها
دي نظرة شوق وحنية ودي دمعة بداريها
ودة خيال بين الاجفان فضل معايا الليل كله
سهرني بين فكر واشجان وساب لي جوه العين ظله
وبين شوقي وحرماني وحيرتي ويه كتماني

بدي اشكي لك من نار حبــــــــــــــي بدي احكي لك ع الي ف قلبــــــــــــي
واقلك ع الي سهرنـــــــي واقلك ع الي بكاني
واصور لك ضنى روحي وعزة نفسي منعاني

ياما ليالي انا وخيالي افضل اصبر روحي بكلمة يوم قلتهالي وابات افكر
في الي جرى لك والي جرى لي واقول ماشافش الحيرة علي لما بتكلم
ولا شافش يوم الشوق ف عنية راح يتكلم وارجع اسامحك تاني واحن اليك والقاني

بدي اشكي لك من نار حبــــــــــــــي بدي احكي لك ع الي ف قلبــــــــــــي
واقلك ع الي سهرنـــــــي واقلك ع الي بكاني
واصور لك ضنى روحي وعزة نفسي منعاني

خاصمتك بيني وبين روحي وصالحتك وخاصمتك تاني
واقول ابعد يصعب على روحي تطاوعني لا يزيد حرماني
حافضل احبك من غير ما اقلك ايه الي حير افكاري
لحد قلبكما يوم يدلك على هواي المداري
ولما يرحمني قلبك ويبان لعيني هواك
وتنادي ع اللى انشغل بك وروحي تسمع نداك

ارضى اشكي لك من نار حبــــــــــــــي وابقى احكي لك ع الي ف قلبــــــــــــي
واقلك ع الي سهرنـــــــي واقلك ع الي بكاني
واقول يا قلبي ليه تخبي وليه يا نفسي منعاني

_______________ 





كلمات ما بيسالش عليا ابدا



ما بيسألش عليا ابدا
ولا بتشوفه عنيا ابدا
ياما ناديته وترجيته
انه يرق شويه ابدا
ما بيسألش عليا ابدا

اول ما عنيه بصوا لي
فتنوني عليه وقالوا لي
وازاي بعد ما فرحني
بيفرح فيا عذولي

لا اقدر على بعده ابدا
ولا احبش بعده ابدا

ياما ناديته وترجيته
انه يرق شويه ابدا
ما بيسألش عليا ابدا

كان بيننا كلام وحديث
وغرام ولا في الحواديث

يتقرب قلبه عليا
وانساه لو قلبي نسيه

عمري ما حيرته ابدا
ولا احبش بعده ابدا

ياما ناديته وترجيته
انه يرق شويه ابدا
ما بيسألش عليا ابدا
_____________

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق